Rocznica wycofania 105tek w wielkim stylu, czyli „potrójniak” na trzynastce

6 marca minął rok, odkąd z gdańskich ulic zniknęły tramwaje generacji 105N, a tym samym zjechały ostatnie tramwaje wysokopodłogowe. Od tego czasu komunikacja miejska w Gdańsku obsługiwana jest wyłącznie taborem niskopodłogowym.

 

Kultowe „stopiątki” zaczęły wozić pasażerów wiosną 1975 roku. Początkowo kursowały jako wagony pojedyncze. W miarę dostaw kolejnych wagonów łączono je w składy podwójne, a od 1985 roku w potrójne. Od 1979 roku dostarczano nowocześniejszą wersję – 105N

 

Konstruktorom przy projektowaniu tych tramwajów przyświecało hasło „mniej stali, więcej szkła”, co nadało wagonom nowoczesny wygląd. Często nazywano je akwariami. Od pierwszej dostawy 5 marca 1975 roku do Gdańska trafiły aż 272 wagony generacji 105N przeznaczone do obsługi linii pasażerskich oraz dwa gospodarcze – do nauki jazdy. Ponieważ „stopiątki” woziły pasażerów przez prawie pół wieku, kiedy nastał ich kres uroczyście je pożegnano. Swoją służbę liniową zakończyły 4 marca 2021 roku na linii nr 8 na trasie Jelitkowo – Stogi Plaża, a przejazdy pożegnalne dla mieszkańców odbyły się 6 marca. Epoka tramwajów generacji 105N trwała nieprzerwanie przez 46 lat.

 

Tramwaje Konstal typu 105Na były ostatnimi wysokopodłogowymi pojazdami w gdańskiej flocie. Z okazji 1. rocznicy ich wycofania formacja miłośników komunikacji miejskiej Grupa Tramwajowa WPK GG wraz ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje zorganizowali okazjonalne, bezpłatne przejazdy zabytkowym już tramwajem. W niedzielę, 6 marca 2022 roku, trzywagonowy skład „trzysety”, czyli 105Na nr 06300+06299+06309, kursował w godzinach 10:00 – 18:00 po trasie historycznej linii 13. Czerwony potrójniak wagonów produkcji chorzowskiego Konstalu pojechał z Brzeźna, przez al. Hallera i al. Zwycięstwa, Dworzec Główny i Przeróbkę do Stogów Plaży.

 

Łącznie kultowy, trzywagonowy skład wykonał 4 kółka pomiędzy Brzeźnem, gdzie niedawno oddano wyremontowany zabytkowy Dom Zdrojowy, a Stogami. Trzy kursy kończyły bieg na Stogach Plaży, a jeden kończył się w centrum dzielnicy, na pętli o dawnej nazwie Stogi Pasanil. W wyglądzie samych wagonów uwagę zwracały tablice kierunkowe z numerem linii 13 i trasą przejazdu, wykonane własnoręcznie przez miłośników z formacji Grupa Tramwajowa WPK GG. Znawcy dojrzeć mogli też oryginalne kratki przednich reflektorów oraz historyczne oprawki świateł pozycyjnych i kierunkowskazów.

 

Z racji tego, że stopiątki są już w Gdańsku wagonami historycznymi, pojawienie się czerwonego, ponad 40-metrowego składu robiło piorunujące wrażenie na mieszkańcach. Wielu z nich uśmiechało się na widok starego tramwaju, a także pozdrawiało motorniczego przyjaznymi gestami.