Jelcz PR110 w gdańskim Budżecie Obywatelskim 2024

W ubiegły piątek zakończyło się składanie wniosków do kolejnej edycji gdańskiego Budżetu Obywatelskiego. Postanowiliśmy wykorzystać tę możliwość, aby spróbować pozyskać środki na remont zabytkowego autobusu Jelcz PR110, oczekującego od kilku lat na lepszą przyszłość. Zgłosiliśmy projekt o nazwie „Zapomniany autobus wraca na gdańskie ulice – Jelcz PR110”, zakładający kapitalny remont tego wyjątkowego pojazdu. Umożliwiłoby to wzbogacenie gdańskiej floty zabytkowej i eksponowanie Jelcza w czasie okazjonalnych, bądź regularnych przejazdów. Obecnie trwa proces weryfikacji wniosków. Jeśli projekt uzyska akceptację, będzie można na niego głosować we wrześniu. Dziękujemy Spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje za udzielenie zgody na zgłoszenie tego projektu!

 

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym opisem projektu:

Choć takich autobusów była w Gdańsku ponad setka, to dziś mało kto pamięta o jego istnieniu. Mowa o Jelczu PR110, który był nawet jednym z powodów przystąpienia WPK Gdańsk do strajków w 1980 roku. Jelcz PR110 to adaptacja francuskiego autobusu Berliet PR100, produkowana w polskich zakładach w Jelczu-Laskowicach od 1975 roku. Wyróżniały go prosta linia nadwozia, troje automatycznych drzwi, czy skajowe czerwone siedzenia. Autobusy wytwarzane na francuskiej licencji miały być powiewem Zachodu i milowym skokiem w rozwoju transportu publicznego w kraju, m.in. dzięki układowi napędowemu umiejscowionemu z tyłu zamiast z przodu pojazdu, jak miało to miejsce w popularnych „ogórkach”. Do Gdańska trafiły 122 takie autobusy, wyprodukowane w latach 1978-1981. Kursowały po ulicach Gdańska do końca lat ’80. Jelcze PR110 były następcami m.in. popularnych „ogórków”. Z decyzją ówczesnych mocodawców autobusy te zaczęły wypierać starsze, ale bardziej sprawdzone konstrukcje, co spotkało się jednak z dużym sprzeciwem kierowców. Był to jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku. Niezadowolenie budziła jakość wykonania polskiej wersji Berlieta. Przedmiotem projektu jest kompleksowy remont historycznego autobusu Jelcz PR110, charakterystycznego dla gdańskich ulic lat ’80. Dwa autobusy tego typu zostały pozyskane przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje na przełomie 2019 i 2020 roku. Projekt obejmowałby odbudowę jednego z tych pojazdów do stanu pełnej funkcjonalności i ucharakteryzowanie na stan rodem z początku lat ‘80. Historyczne pojazdy komunikacji miejskiej wykorzystywane są regularnie w ruchu sezonowym, czy też podczas rozmaitych przejazdów okazjonalnych. W ostatnich latach mogliśmy zobaczyć autobusy zabytkowe Jelcz 043 „Ogórek” oraz Ikarus 260 m.in. na linii 600 w gdańskim Śródmieściu, jak i na linii 622 do oliwskiego ZOO. Jeśli projekt przeszedłby do realizacji, dołączyłby do nich również Jelcz PR110.

 

Tak wygląda Jelcz obecnie oraz jak chcemy, aby wyglądał: