24.01.2024 r. do gdańskiej zajezdni Nowy Port trafił kolejny historyczny wagon tramwajowy.
Wagony typu KSW, stworzone w kryzysie wojennym początku lat ’40, stanowią bardzo ważne ogniwo w historii tramwajów. Maksymalnie uproszczona konstrukcja miała być łatwa w produkcji i bezawaryjna w eksploatacji w spartańskich warunkach wojny. Po II wojnie światowej KSW posłużyło polskim inżynierom do stworzenia tramwajów generacji N, produkowanych do początku lat ’60.
W końcówce II wojny światowej, dokładnie w 1944 roku, do Grodu nad Motławą trafiło 5 wagonów silnikowych (290-294) i 10 doczepnych (390-399) w kolorze piaskowym. Ze względu na swoją wysoką dynamikę jazdy były w Gdańsku nazywane „torpedami”.
Tramwaj, który dotarł teraz do Grodu nad Motławą, to dawny wagon 510 z Augsburga, wyprodukowany w 1948 roku. Dzięki staraniom obecnych członków naszego stowarzyszenia i przychylności Władz Spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (Dziękujemy!) po ponad 4-letnim procesie negocjacyjnym ten wyjątkowy pojazd został odkupiony ze zbiorów Bergische Museumsbahnen e.V. w Wuppertal, gdzie pełnił rolę magazynu części. W Gdańsku ma szanse stać się zabytkowym wagonem doczepnym.