Zapomniany autobus wraca na gdańskie ulice – Jelcz PR110

Oddaj swój głos na projekt ogólnomiejski nr 30 i wesprzyj remont legendarnego autobusu! Głosowanie w gdańskim Budżecie Obywatelskim trwa od 11 do 25 września 2023 r.
Link do głosowania: [kliknij tutaj]

Choć takich autobusów była w Gdańsku ponad setka, to dziś mało kto pamięta o jego istnieniu. Mowa o Jelczu PR110, który był nawet jednym z powodów przystąpienia WPK Gdańsk do strajków w 1980 roku.

Jelcz PR110 to adaptacja francuskiego autobusu Berliet PR100, produkowana w polskich zakładach w Jelczu-Laskowicach od 1975 roku. Wyróżniały go prosta linia nadwozia, troje automatycznych drzwi, czy skajowe czerwone siedzenia. Autobusy wytwarzane na francuskiej licencji miały być powiewem Zachodu i milowym skokiem w rozwoju transportu publicznego w kraju, m.in. dzięki układowi napędowemu umiejscowionemu z tyłu zamiast z przodu pojazdu, jak miało to miejsce w popularnych „ogórkach”.

Do Gdańska trafiły 122 takie autobusy, wyprodukowane w latach 1978-1981. Kursowały po ulicach Gdańska do końca lat ’80. Jelcze PR110 były następcami m.in. popularnych „ogórków”. Z decyzją ówczesnych mocodawców autobusy te zaczęły wypierać starsze, ale bardziej sprawdzone konstrukcje, co spotkało się jednak z dużym sprzeciwem kierowców. Był to jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku. Niezadowolenie budziła jakość wykonania polskiej wersji Berlieta.

Przedmiotem projektu wspieranego przez nasze stowarzyszenie jest kompleksowy remont historycznego autobusu Jelcz PR110, charakterystycznego dla gdańskich ulic lat ’80. Dzięki temu gdańska flota zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej wzbogaciłaby się o wyjątkowy eksponat rodem z lat osiemdziesiątych.

 

Historyczne pojazdy komunikacji miejskiej wykorzystywane są regularnie w ruchu sezonowym, czy też podczas rozmaitych przejazdów okazjonalnych. W ostatnich latach mogliśmy zobaczyć autobusy zabytkowe Jelcz 043 „Ogórek” oraz Ikarus 260 m.in. na linii 600 w gdańskim Śródmieściu, jak i na linii 622 do oliwskiego ZOO. Historyczne autobusy i tramwaje można spotkać w regularnym ruchu wakacyjnym, a także w trakcie rozmaitych wydarzeń w ciągu całego roku. Jeśli projekt przeszedłby do realizacji, dołączyłby do nich również Jelcz PR110.