Kolejna edycja gdańskiego Budżetu Obywatelskiego to kolejny projekt z naszym wsparciem! Głosuj na projekt ogólnomiejski nr 8, aby pomóc wyremontować legendarny tramwaj 105N z 1977 roku! Głosowanie od 9 do 23 września 2024 roku na stronie:
Wielu jeździło nimi do szkoły, potem do pracy. Niezapomniane czerwone plastikowe siedzenia i oświetlenie jarzeniowe. Kultowe „stopiątki” zaczęły wozić pasażerów wiosną 1975 roku. Początkowo kursowały jako wagony pojedyncze, a w miarę dostaw kolejnych wagonów łączono je w składy podwójne. W sumie trafiło do nas 76 tramwajów 105N, których następcami stały się 105Na. Epoka tramwajów generacji 105N trwała w Gdańsku nieprzerwanie przez 46 lat. Konstruktorom przy projektowaniu tych tramwajów przyświecało hasło „mniej stali, więcej szkła”, co nadało wagonom nowoczesny wygląd. Często nazywano je akwariami. Od pierwszej dostawy 5 marca 1975 roku do Gdańska trafiły aż 272 wagony generacji 105N przeznaczone do obsługi linii pasażerskich oraz dwa gospodarcze. Ponieważ „stopiątki” woziły pasażerów przez prawie pół wieku, kiedy nastał ich kres uroczyście je pożegnano. Swoją służbę zakończyły 4 marca 2021 roku na linii nr 8 funkcjonującej na trasie Jelitkowo – Stogi Plaża.
Na przełomie 2004 i 2005 roku wagon 1234 trafił na remont do warsztatów ówczesnego ZKM. Nadano mu pierwotny wygląd wagonów z pierwszej serii, która dotarła do Gdańska w 1975 roku. Ostatni oryginalny wagon 105N nosi numer 06205 i stanowi element floty pojazdów historycznych. Można go spotkać podczas wielu okolicznościowych przejazdów, np. z okazji Mikołajek, Walentynek, czy w wakacje letnie. Niestety niemal 20 lat eksploatacji od ostatniej naprawy głównej zrobiło swoje i wagon wymaga kolejnych prac naprawczych, aby mógł cieszyć oko na gdańskich ulicach w kolejnych latach. Przeprowadzenie naprawy przedłuży żywot historycznego wagonu na następne kilkadziesiąt lat, aby mógł gościć podczas rozmaitych przejazdów specjalnych. Przedmiotem projektu jest kompleksowy remont zabytkowego tramwaju 105N nr 06205 z 1977 roku, zakładający m.in. prace blacharskie, elektryczne, czy lakiernicze. Szacowany koszt projektu to 1.200.000 zł.